سیستم باشگاه مشتریان

باشگاه مشتریان به عنوان یک واحد ارتباطاتی میان افراد و سازمان ها تعریف می شود. هدف از راه اندازی باشگاه مشتریان، فعال کردن مشتریان و افزایش وفاداری آنها به وسیله ایجاد یک رابطه عاطفی با آن ها است. مشتریان قدیمی نسبت به مشتریان جدید سودآورتر هستند.

باشگاه مشتریان نیز هم بر اساس این منطق ایجاد شده است. هر اندازه مشتری وفادارتر باشد و هر چه بیشتر حفظ شود، او فروش و سود بیشتری را ایجاد خواهد کرد. کسب و کارهای امروزی خود را بیشتر در موقعیتی می یابند که در آن باید سیستم های وفادار سازی مشتریان ایجاد نمایند. دو دلیل عمده برای این امر وجود دارد: از یک سو، هزینه های به دست آوردن مشتریان جدید در بازارهای شدیداً رقابتی به طور قابل ملاحظه ای در حال افزایش است.

از سوی دیگر، سودآوری یک مشتری خاص، در دوره زمانی رابطه کسب و کاری، همواره افزایش می یابد. باشگاه مشتریان، از جمله ابزارهای جامع استراتژیک است که شرکت ها می توانند برای حفظ کردن مشتری از آنها استفاده کنند.